The Almighty Sometimes
Theater Oostpool
Een oprecht familiedrama over het liefhebben van iemand met een psychische aandoening
Regisseur Daria Bukvić is terug in de Nederlandse theaters met bekroond toneelstuk over een briljant tienermeisje met psychische problemen. Een meeslepend verhaal over de vraag ‘Wie ben ik zonder mijn medicijnen?’, met onder meer Maartje Remmers en Renée Soutendijk.
De net volwassen Anna (Selin Akkulak) heeft sinds haar achtste te maken met psychische problemen. Het grootste deel van haar leven heeft ze al een ‘etiket’ waarvoor zij in therapie is en zware medicijnen slikt. Anna wil schrijven, maar haar fantastische verhalen worden niet alleen gezien als uitingen van haar creativiteit, maar ook als bewijs voor haar psychische gesteldheid. Tegelijkertijd is ze ook nog altijd een puber die hard en nietsontziend voor haar naasten kan zijn.
Emotionele reis naar volwassenwording
Nu Anna meerderjarig is, grijpt ze de gelegenheid aan om onafhankelijker te worden van haar moeder (Maartje Remmers) en psychiater (Renée Soutendijk). De twee vrouwen hebben Anna altijd beschermd en beseffen nu dat ze haar los moeten laten. Tegen het advies van haar omgeving in stopt Anna met het innemen van haar medicatie; een actie die enorme gevolgen heeft voor haar en iedereen van wie ze houdt.
Wie ben ik zonder mijn medicijnen?
The Almighty Sometimes is een meeslepend verhaal dat je meeneemt in alle twijfels en dilemma’s die bestaan rond volwassen worden met een psychisch rugzakje en de vraag ‘wel of geen pillen?’. Het is het verhaal van een jonge vrouw die vecht voor haar autonomie en zich afvraagt welk deel van haar echt van haarzelf is en welk deel door haar medicijnen veroorzaakt wordt. Een voorstelling over onvoorwaardelijke moeder-dochter liefde, maar ook over hoe zwaar het is om te leven met een kind met depressiviteit – en het gevoel het nooit goed te kunnen doen.
Daria Bukvić over The Almighty Sometimes: ‘Toen ik dit stuk las, voelde ik meteen de mogelijke impact van de ijzersterke vrouwenrollen en de actuele kwesties over de geestelijke gezondheid van jonge meiden. Vooral de inkijkjes in het geniale brein van hoofdpersonage Anna en de voortdurende zorgen van haar moeder zullen niemand onberoerd laten. Het stuk is een mokerslag vol pijn en liefde.’