Madame Butterfly

Theater Oostpool

Een radicale en eigentijdse reactie op de oorspronkelijk opera door Char Li Chung

Grote Zaal Bestel
Meer info

Puccini’s wereldberoemde opera Madama Butterfly weet met haar zeer bekende aria’s al meer dan een eeuw lang generaties operabezoekers te boeien. Maar wat vertelt dit muzikale meesterwerk, dat zich afspeelt in Japan, ons eigenlijk?

Na het overweldigende succes van De Bananengeneratie is het voor regisseur Char Li Chung tijd om een nieuwe stap te zetten in de Aziatische representatie in het Nederlandse theater. Met Madame Butterfly brengt hij een radicale en eigentijdse reactie op de oorspronkelijk Italiaanse opera.

Madama Butterfly door Puccini
De opera uit 1904 vertelt het verhaal van de 15-jarige Japanse geisha Cio-Cio-San, bijgenaamd Butterfly. Ze wordt verliefd op de Amerikaanse marineofficier Pinkerton, die direct na hun huwelijk terugkeert naar zijn geboorteland. Butterfly blijft verlaten achter in verwachting van hun zoon. Na drie jaar keert haar geliefde terug, maar niet voor de hereniging waar Cio-Cio-San op heeft gewacht.

Een erfenis van orientalistische verhalen Madame Butterfly werd een blauwdruk voor talloze verhalen en films die Aziatische vrouwen portretteren vanuit een westers, mannelijk perspectief. Van Miss Saigon tot The World of Suzie Wong, Memoirs of a Geisha en scènes in films als Full Metal Jacket en Austin Powers weerspiegelen vooroordelen die ook vandaag de dag in de Nederlandse samenleving nog steeds voortwerken: de Aziatische vrouw als kwetsbaar, ondergeschikt en seksueel object voor de westerse man.

Het mythische beeld van de Aziatische vrouw
Met zijn radicale bewerking breekt regisseur Char Li Chung met het originele verhaal. Naast nieuwe personages, opgevoerd in de context van een werkelijke geschiedenis, komt Cio-Cio-San (Cystine Carreon, bekend van o.a. Gooische Vrouwen en Miss Saigon) in Madame Butterfly eindelijk zelf aan het woord. Niet langer staat het oriëntalistische mannelijke perspectief centraal, maar krijgt de hoofdpersoon zeggenschap over haar eigen verhaal. En dat werd hoog tijd.

Let op, deze voorstelling bevat expliciete scènes en thematiek, waaronder racistische en stereotiepe weergaven, verwijzingen naar seksueel contact met een minderjarige en zelfdoding.

Grote Zaal Bestel

Prijzen

1e rang - Normaal
€ 29,50
1e rang - CJP
€ 27,50
Ticketprijzen incl. € 1 transactiekosten.

Cast & Info

Regie Char Li Chung
Spel Cystine Carreon, Kok-Hwa Lie, Nhung Dam, Charlotte Ha, Mei Ling Wan-Im en Lulu Streefkerk
Overige Sun Li & Vera Morina (tekst)
Website oostpool.nl/madame-butterfly/
Ik wil Tips van de programmeur

Recensies

Knetterende energie en zinderende emoties (...) Het spel van alle spelers is spot on

Scènes

Carreon is een overtuigende Cio-Cio San, ook in de ontroerende aria Un bel di, vedremo van Puccini

Trouw

De muziek van Puccini blijft in deze deconstructie van Madama Butterfly fier overeind

Theaterkrant
  • Meer info voor We Are Public-pashouders

    Max 50 We Are Public-tickets per voorstelling
    Let op: er zijn per voorstelling maximaal 50 kaarten beschikbaar voor We Are Public-pashouders. Als het prijstype We Are Public niet toont bij een voorstelling zijn er op dat moment géén kaarten meer beschikbaar. Mochten er kaarten retour komen, dan verschijnt het prijstype weer zodat iemand anders weer kan reserveren. Het kan dus lonen om de website in de gaten te houden

    Belangrijk om te weten: wil je reserveren als We Are Public-pashouder reserveer dan uitsluitend via het prijstype We Are Public. Als je bijvoorbeeld gebruik maakt van het prijstype Podiumpas maar geen Podiumpas hebt, is het niet mogelijk om later je kaarten nog om te boeken naar We Are Public-kaarten en zullen we je helaas moeten vragen om alsnog een betaald kaartje te kopen. Het gaat immers om twee verschillende lidmaatschappen.

    Ben je lid van We Are Public? Lees hieronder hoe je je kaarten kunt reserveren:

    Kies bij de voorstelling het 'prijstype We are Public' en vul in een volgend scherm je pasnummer in. Reserveer je ook nog voor iemand anders met een We are Public-lidmaatschap, vul dan óók zijn of haar We are Public-pasnummer in. Je kunt in dezelfde bestelling ook betaalde kaarten reserveren voor iemand zonder We are Public-lidmaatschap.

    We sturen je een bevestiging van je reservering per mail.

    Op de dag van de voorstelling kun je op vertoon van je We are Public-pas - tot uiterlijk een half uur voor de voorstelling - je entreebewijs ophalen bij de kassa. Daarna behouden wij ons het recht voor om je reservering te annuleren. Onze kassa is vanaf een uur voor aanvang geopend. 

    Mocht je hebben gereserveerd en onverhoopt toch verhinderd zijn, wil je ons dit dan zo spoedig mogelijk via [email protected] laten weten? Dan kunnen we nog iemand anders blij maken met de voorstelling.