Nicole Beutler / NBprojects en Silbersee, i.s.m. Ulrike Quade Company

DIDO DIDO

Muziektheater, Language no problem, Opera/Operette

Intieme operabewerking over de tragische koningin Dido

Een bijzondere samenwerking: choreografe Nicole Beutler maakt met zanger en dirigent Romain Bischoff van Silbersee en theatermaakster Ulrike Quade een muziektheatervoorstelling met operazangers en één danseres.

Ze lieten zich bij deze fysieke operabewerking inspireren door Henry Purcells beroemdste aria Dido's Lament uit de opera Dido en Aeneas en buigen zich over het lot van de tragische koningin Dido, die werd verdreven uit haar vaderland en verlaten door haar geliefde.

Ontheemd en door liefdesverdriet verslagen, besluit Dido een einde aan haar leven te maken. 'Remember me, but forget my fate.' Paradoxaal genoeg zorgen haar laatste woorden er juist voor dat haar lot diep in ons geheugen gegrift staat.

Vijf zangers/musici en één danseres laten zich door Dido bezielen. Ze animeren een op de Japanse bunraku-traditie geïnspireerde pop, blazen haar adem en leven in. Als in een koortsdroom dringen ze door tot de kern van Dido's wanhoop en wilskracht. Met zang en muziekinstrumenten uit alle windstreken ontleden, herhalen en herschikken zij de klassieke aria. Zo vertragen ze het onafwendbare einde en ontstaat er ruimte voor een langzaam loslaten. DIDO DIDO: een bezwerende afscheidsopera die diep onder de huid kruipt.

Lees hier meer achtergrond over de voorstelling.

Koor gezocht
Het slotkoor With drooping wings uit de originele opera zal in bewerkte vorm ook als slotkoor te horen zijn in DIDO DIDO.  Voor dit slotkoor zijn de makers op zoek naar een koor uit de regio dat gewend is om klassiek te zingen of dat gespecialiseerd is in oude muziek/Barok en uit minimaal 15 en maximaal 25 leden bestaat. Lees hier meer over de zoektocht.

Salon - Een inleiding op de voorstelling
Een uur voor aanvang van de voorstelling organiseren wij een Salon. Tijdens deze inleiding op de voorstelling maakt u nader kennis met bijvoorbeeld het thema van de voorstelling, de toneeltekst, de geschiedenis van het stuk of de werkwijze van de regisseur of choreograaf. De Salon vindt plaats in de bovenfoyer of het Theatercafé en is gratis toegankelijk als u een entreebewijs heeft voor de voorstelling. U hoeft niet te reserveren maar kom op tijd want na aanvang verlenen wij geen toegang meer en vol=vol.

English - Ticketing office
Nicole Beutler/NB Projects, Silbersee and … - DIDO DIDO
Choreographer Nicole Beutler has developed a dance opera, together with singer and conductor Romain Bischoff, and theatre maker Ulrike Quade. Based on Purcell's Dido and Aeneas,they fill the theatre with voices, instruments from all over the world, and a doll, based on the Japanese Bunraku-tradition

If you would like to make your reservation in English, please call our ticketing office at 020 547 51 75 (Tuesday - Friday from 13.00-16.00 hours). You can pay your tickets by iDeal or credit card.

Bekijk ook eens

Prijzen

  • Volwassenen € 19,50
  • CJP € 17,50

Prijzen inclusief € 1,- transactiekosten per entreebewijs. Verzendkosten: e-tickets gratis, per post € 3,50.

Cast & info

Regie: Nicole Beutler
Spel: Maya Alban-Zapata, Raphaela Danksagmüller, Arnout Lems, Michaela Riener, Tiemo Wang en Heather Ware
Overig: Nicole Beutler (concept, choreografie) en Romain Bischoff (concept, muzikale leiding), Henry Purcell, Wouter Snoei en performers (muziek) en Ulrike Quade (ontwerp pop en coaching poppenspel)
Website:
Website:

Recensies

  • Volkskrant * * * *

    'Uiteindelijk legt iedereen het af tegen de pure kracht van Purcells noten. De voorstelling eindigt met een kaakslag. (…) Zie het maar eens droog te houden.'

  • Theaterkrant * * * *

    'Opwekkende deconstructie van droevigste barokaria (…) De makers hebben nog een machtig sloteffect voor ons in petto. (…) Heel erg mooi.'

  • Musicalnieuws * * * * *

    'Adembenemende DIDO DIDO neemt bezit van je ziel(…) Ontzeg jezelf niet misschien wel het mooiste stuk dat je ooit zult zien. Gun jezelf dat. Dat gevoel dat je wil dat het niet meer ophoudt. Omdat het... Lees verder

  • Parool * * *

    'Het begin van Dido is verstild en mooi. (…) Het raakt je (…) als de danseres, die aan het begin van de avond uit alle macht 'no trouble' in de microfoon scandeerde, tegen de vlakte stort.'

  • NRC * * *

    'Een uur lang Purcells beroemdste aria.' (…) 'Op precies het juiste moment word je betoverd door een geneuriede versie van de aria.  (...) De performers zingen, bewegen en musiceren stuk voor stuk... Lees verder

Recensies

sluiten
  • Volkskrant * * * *

    'Uiteindelijk legt iedereen het af tegen de pure kracht van Purcells noten. De voorstelling eindigt met een kaakslag. (…) Zie het maar eens droog te houden.'

  • Theaterkrant * * * *

    'Opwekkende deconstructie van droevigste barokaria (…) De makers hebben nog een machtig sloteffect voor ons in petto. (…) Heel erg mooi.'

  • Musicalnieuws * * * * *

    'Adembenemende DIDO DIDO neemt bezit van je ziel(…) Ontzeg jezelf niet misschien wel het mooiste stuk dat je ooit zult zien. Gun jezelf dat. Dat gevoel dat je wil dat het niet meer ophoudt. Omdat het ziel heeft. Omdat het je ziel raakt. Omdat het een kronkelende wilde verstillende verwarrende ontroerende intens prachtige strelende ademtocht is. (…) Om in je hart te sluiten en te bewaren als een van de mooiste herinneringen die theater kan geven.'

  • Parool * * *

    'Het begin van Dido is verstild en mooi. (…) Het raakt je (…) als de danseres, die aan het begin van de avond uit alle macht 'no trouble' in de microfoon scandeerde, tegen de vlakte stort.'

  • NRC * * *

    'Een uur lang Purcells beroemdste aria.' (…) 'Op precies het juiste moment word je betoverd door een geneuriede versie van de aria.  (...) De performers zingen, bewegen en musiceren stuk voor stuk geweldig en met prettig dedain voor genregrenzen.'