Introdans

5 * * * * *

Dans/Ballet

Vijf sterchoreografieën van vijf sterchoreografen

Bestel kaarten

In vijf sterchoreografieën van vijf sterchoreografen dansen de dansers de sterren van de hemel. Naast Mauro de Candia's beeldschone La Morte del Cigno, bevat de voorstelling vier voor Introdans nieuwe werken, waaronder het ontroerende Dreamtime van Jiří Kylián en het meditatieve Loin van Sidi Larbi Cherkaoui. Ben Van Cauwenbergh zorgt met Les Bourgeois  voor een speelse dansvertaling van Jacques Brels gelijknamige lied. Het duet in Unfold van Robert Battle, tenslotte, schetst een beeld van een nieuwe intense liefde.

Dreamtime - Jiří Kylián - Introdans  première 
Jiří Kyliáns Dreamtime maakte, toen het in 1983 bij het Nederlands Dans Theater in wereldpremière ging, een onuitwisbare indruk op artistiek directeur van Introdans Roel Voorintholt. De meesterchoreograaf zette zijn werk op muziek van Toru Takemitsu en liet zich daarbij ook inspireren door een uitspraak van de componist. Takemitsu zei dat zijn wijze van componeren overeenkomt met het wandelen door een Japanse tuin: 'De tuin is qua oppervlakte misschien niet heel groot, maar qua hoogte en diepte des te meer'. Ofwel: er is altijd meer dan je ziet. Na het zien van Dreamtime weet je, aldus Kylián, niet of je naar een ballet hebt gekeken, of even hebt gedroomd.
'Met name de duetten zijn een wonder van vindingrijkheid in complex partnerwerk, helder en fijnzinnig gepenseeld, als een weerklank van de muziek van de Japanse Toru Takemitsu.' (NRC)

Loin - Sidi Larbi Cherkaoui - Nederlandse première
Na In Memoriam en Orbo Novo neemt Introdans opnieuw een creatie van de internationaal bejubelde Sidi Larbi Cherkaoui op het repertoire. De Vlaams-Marokkaanse choreograaf creëerde Loin in 2005 voor het Grand Théâtre de Genève en Introdans is het eerste andere gezelschap dat toestemming heeft gekregen om dit werk uit te voeren. Loin gaat over afstand, afstand tussen individuen, landen en culturen, maar ook over wat ons mensen bindt. Tegen de achtergrond van een monumentale Marokkaanse muur creëert Cherkaoui een meditatieve sfeer, waarin hij zijn vloeiende, organische danstaal en de voor hem zo kenmerkende duizelingwekkend snelle armbewegingen inzet voor wederom een hallucinerende choreografie.
'De danstaal is een eclectische mix met klassieke passen, acrobatisch partnerwerk en vogueachtige handchoreografieën.'(Theaterkrant)

Sidi Larbi Cherkaoui werd tot Choreograaf van het Jaar 2017 benoemd door het gerenommeerde the 2017 yearbook of tanz - Zeitschrift für Ballett, Tanz und Performance. Lees hier het interview uit Dans Magazine met zijn persoonlijke assistent, de repetitor en drie dansers.

Les Bourgeois - Ben Van Cauwenbergh - Nederlandse première
De lichte noot in dit programma is afkomstig van de Vlaamse choreograaf Ben Van Cauwenbergh, voormalig stersolist van het Ballet Vlaanderen en het Londen Festival Ballet, waar hij onder meer schitterde in Rudolf NureyevsRomeo et Juliet. In het juweeltje Les Bourgeois geeft Van Cauwenbergh een speelse vertaling in dans van Jacques Brels gelijknamige lied. Maar hoe 'losjes' en nonchalant de choreografie ook is, qua virtuositeit en acteerkunst vraagt zij het uiterste van de mannelijke solist.Les Bourgeoisis dan ook een geliefd nummer op balletgala's en -competities.
'Brengt Vincenzo Turiano hem met Italiaanse guitigheid en kittige sprongkracht.' (De Volkskrant)

Unfold - Robert Battle - Nederlandse première
Amerikaan Robert Battle is artistiek directeur van het prestigieuze Alvin Ailey American Dance Theater en is er internationaal grote vraag naar zijn werk, maar hij neemt maar zelden andere opdrachten aan. Introdans heeft maar liefst negen werken van hem op het repertoire en met Unfold komt de teller op tien. Het duet schetst een beeld van een nieuwe liefde, maar in plaats van een dartelende kalverliefde is de liefde intens, hartstochtelijk en misschien ook wel beladen. Waar Battle in zijn werk tot nu toe een sterke voorkeur liet zien voor stevige percussiemuziek koos hij voor Unfold een klassieke aria uit Gustave Charpentiers opera Louise, en dat heeft een opmerkelijke uitwerking op zijn danstaal.
'Een prachtig stuk over liefde.' (Muziek Theater Paradijs)

La Morte del Cigno - Mauro de Candia
In La Morte del Cigno geeft de Italiaanse choreograaf Mauro de Candia een ijzersterke hedendaagse, mannelijke interpretatie van De Stervende Zwaan, de korte solo die de Russische ballerina Anna Pavlova onsterfelijk maakte. De Candia behoudt de overbekende muziek, Le Cygne uit Camille Saint-Saëns' Le Carnival des Animaux. Maar anders dan de fragiele, kwetsbare vogel uit de oorspronkelijke choreografie van Michel Fokine (1905) is zijn 'stervende zwaan' een eigenwijs, trots beest dat zich met een enorme dierlijke kracht, passie en souplesse een weg naar zijn vrijheid probeert te banen. 
'Marc Beaugendre is een krachtige danser die passie laat zien in zijn bewegingen.' (Muziek Theater Paradijs)

Salon - Een inleiding op de voorstelling
Een uur voor aanvang van de voorstelling organiseren wij een Salon. De Salon wordt verzorgd door Truus Tullemans en Térèse Laurant. Zij vertellen over het maakproces van de choreografieën in de studio, geven achtergrondinformatie over de choreografen, inzicht in het leven van een danser en vertellen hoe het een en ander achter het voordoek gaat. Ook gaan ze in op vragen uit het publiek.

De Salon vindt plaats in de Bovenfoyer en is gratis toegankelijk als u een entreebewijs heeft voor de voorstelling. U hoeft niet te reserveren maar kom op tijd want na aanvang verlenen wij geen toegang meer en vol=vol. 

Bekijk hier alvast het programmaboek 5*****.

Nieuwsgierig naar Introdans? Schrijf u dan hier in voor de nieuwsbrief van Introdans.

Geïnteresseerd in deze voorstelling? Laat het ons weten en we houden je via Facebook op de hoogte.

Bekijk ook eens

Prijzen

  • 1e rang - Volwassenen € 27,00
  • 1e rang - CJP € 25,00
  • 1e rang - ABNAMRO-PV € 21,50
  • 2e rang - Volwassenen € 26,00
  • 2e rang - CJP € 24,00

Prijzen inclusief € 1,- transactiekosten per entreebewijs. Verzendkosten: e-tickets gratis, per post € 3,50.

Cast & info

Overig: Jiří Kylián, Sidi Larbi Cherkaoui, Ben Van Cauwenbergh, Robert Battle en Mauro de Candia (choreografie)
Website:
Duur: Circa 105 minuten incl. pauze

Recensies

  • Theaterparadijs * * * * *

    'Introdans laat wederom zien in bezit te zijn van prachtige dansers. In 5 * * * * * is een hoog niveau dans te zien. Daarom beoordelen wij de voorstelling met 5 * * * * *.'

  • Theaterkrant * * * *

    'Loin is een sterke choreografie, de pure dans voorbij, en uiteindelijk een ode aan eenheid in diversiteit. Het stuk verdient met Dream time, en natuurlijk dankzij de kwaliteiten van... Lees verder

  • NRC Handelsblad * * *

    'Met name de duetten zijn een wonder van vindingrijkheid in complex partnerwerk, helder en fijnzinnig gepenseeld, als een weerklank van de muziek van de Japanse Toru Takemitsu. Het Japanse element... Lees verder

  • de Gelderlander

    'Klappen tot je handen ervan gloeien na Loin van Introdans'

Recensies

sluiten
  • Theaterparadijs * * * * *

    'Introdans laat wederom zien in bezit te zijn van prachtige dansers. In 5 * * * * * is een hoog niveau dans te zien. Daarom beoordelen wij de voorstelling met 5 * * * * *.'

  • Theaterkrant * * * *

    'Loin is een sterke choreografie, de pure dans voorbij, en uiteindelijk een ode aan eenheid in diversiteit. Het stuk verdient met Dream time, en natuurlijk dankzij de kwaliteiten van de dansers, vier van de vijf sterren.'

  • NRC Handelsblad * * *

    'Met name de duetten zijn een wonder van vindingrijkheid in complex partnerwerk, helder en fijnzinnig gepenseeld, als een weerklank van de muziek van de Japanse Toru Takemitsu. Het Japanse element keert terug in de Zen 'harkpatronen' in het decor van John McFarlane. Lenig, ijl en krachtig tegelijk - Kylián-oude-stijl in volle glorie.' 

  • de Gelderlander 'Klappen tot je handen ervan gloeien na Loin van Introdans'