Jan15 GZ Gabbers Zijn We F Fluer Mulder SF07

'Vriendschap in tijden van hardcore (...): nooit geweten dat hakken zo mooi kon zijn.' (Trouw ★★★★)

Jan15 GZ Gabbers Zijn We F Fluer Mulder SF06

'Stampende vorm en ontroerende inhoud smelten fraai samen.' (Het Parool)

Jan15 GZ Gabbers Zijn We F Fluer Mulder SF02 (1)

Gabbers waren we

Olivier Diepenhorst

Losgeslagen muzikale theatertrip op 160 beats per minuut

Grote Zaal Bestel
Meer info

Gabbers waren we is een rauwe theatershow van Olivier Diepenhorst over vriendschap en worden wie je wil zijn - op 160 beats per minuut.

De Rotterdamse Energiehal, ergens halverwege de jaren negentig: duizenden gabbers komen bij elkaar om nachtenlang te hakken. Daar worden Alex, Moon en Ben beste vrienden. Onoverwinnelijk lijken ze, in een roes van XTC, zweet en op 160 beats per minuut, tot ze zichzelf én elkaar kwijtraken.

Rauwe theatershow
Vijfentwintig jaar later en een leven verder, treffen Alex en Moon elkaar weer. Een nacht lang worden ze geconfronteerd met hun verleden, hun keuzes en proberen ze te hervinden wat ze verloren zijn.

Gabbers waren we is een losgeslagen muzikale theatertrip van regisseur Olivier Diepenhorst die zich afspeelt in de gabberscene van de jaren negentig, toen maar liefst een kwart van de jongeren zich gabber noemde, tot grote afschuw van de rest van Nederland. Een rauwe theatershow over vriendschap en worden wie je wil zijn - op 160 beats per minuut.

In de pers
Meer achtergrond? Emmie Kollau (concept en tekst) en Koen van de Wardt (muziek) waren te gast bij de De Nieuws BV op NPO Radio 1, beluister hier het gesprek.

Harde muziek, stroboscopische effecten en laserlicht
Let op: in deze voorstelling wordt gebruik gemaakt van harde muziek, stroboscopische effecten en laserlicht. 

Grote Zaal Bestel

Prijzen

1e rang - Normaal
€ 28,50
1e rang - CJP
€ 26,50
Ticketprijzen incl. € 1 transactiekosten.

Cast & Info

Regie Olivier Diepenhorst
Spel Sophie Höppener, Linda Zijl (spel) en Nestor Matytchak (dans)
Overige Emmie Kollau (concept en tekst), Vera Morina (tekst) en Koen van der Wardt (muziek), Simon Bus en Alesya Dobysh (choreografie)
Website Gabberswarenwe.nl
  • Lees hier meer over de cast

    Emmie Kollau (concept en tekst) studeerde sociale geografie in Amsterdam. Ze maakt documentaires, podcasts en andere verhalen waarmee ze de tijdgeest op de hielen probeert te zitten. Met Aldus’ producties werkt ze voor o.a. VPRO, NTR en NRC waar ze Hier hing een schilderij (NRC) en Lopendebandwerk (VPRO) heeft gemaakt. Ook werkt Emmie voor verschillende musea. Muziek speelt een belangrijke rol in veel van haar werk. Voor Gabbers waren we schreef ze samen met Vera Morina het scenario en tekende ze voor de creatieve productie.

    Vera Morina (tekst) is schrijver van toneel, scenario en poëzie. In 2019 studeerde ze af aan de opleiding Writing for Performance aan de HKU, waar ze met haar afstudeeronderzoek naar inclusiviteit in het theater De Pluijm, de scriptieprijs van haar opleiding, won. Sinds haar afstuderen schrijft ze o.a. voor Theater Bellevue, Likeminds en Theater Oostpool, en was ze deelnemer van schrijftraject Slow Writing Lab V bij het Nederlands Letterenfonds. Thema’s die veelvuldig terug te vinden zijn in haar werk zijn afkomst, identiteit, seksualiteit en familie.

    Olivier Diepenhorst (regie) is regisseur bij Theatergroep Suburbia, KOBRA Theater, Theater Bellevue en Theaterbureau de Mannen. Zijn regie van Lichter dan ik werd door de Nederlandse Toneeljury geselecteerd als één van de beste voorstellingen van het theaterseizoen 21/22. Daarnaast oogstte hij veel lof voor zijn regies van de indrukwekkende monologen Een Leven en De Wanen. De meest recente voorstellingen die hij regisseerde waren De Smeekbede bij KOBRA Theater en Lady + Lord MacBeth bij Theatergroep Suburbia. Diepenhorst maakt interdisciplinaire emotioneel geladen voorstellingen. Na Gabbers waren we regisseert hij Anna Drijver in de monoloog De Mannen van Maria.

    Sophie Höppener is in 2014 afgestudeerd aan de Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunst Academie. Ze speelde o.a. bij Kompagnie Kistemaker, De Toneelmakerij, NT Jong, Circus Treurdier, Theater Rotterdam en Orkater. Op tv was ze in 2015 te zien in de Omroep MAX-serie Goedenavond Dames en Heren. Ook was Sophie te zien in de films King of the Road en Ik ben geen robot.

    Linda Zijl studeerde in 2015 af aan de Toneelschool in Arnhem. Voor haar rol als Bérenger in de afstudeervoorstelling Rinoceros (in regie van Marc Wortel) won zij een ITs acteursprijs. Ze speelde onder andere bij Toneelgroep Oostpool, Golden Palace, Toneelschuur Producties, Via Rudolphi, Keesen&Co en bij Dood Paard. Naast acteur is Linda ook regisseur in die rol richtte ze  haar eigen toneelgroep Zijlmakerij op (voorheen De Vlieg). Haar voorstelling ZOETSTOF werd genomineerd voor de BNG Bank Theaterprijs.

    Nestor Matytchak is in 2024 afgestudeerd als docent dans aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Hij was te zien in de korte film Funny Feeling van Jikkie Schelling. Deze film werd vertoond tijdens het Nederlands Film Festival 2023 in de categorie NFF Studentencompetitie. Verder was hij te zien als acteur en danser in de film Solo van Vincent Boy Kars met als choreograaf Dalton Jansen, als acteur in kindervoorstelling Slinger van Simone de Jong Company en als danser in Krave van choreograaf Jasper Van Luijk.

    Koen van de Wardt is multi-instrumentalist en producer. Hij richtte in 2015 de Nederlands/Noorse indie-rockband Klangstof op en twee jaar later brak hij met de band door bij het grote publiek. Zo waren ze de eerste Nederlandse band die op het Amerikaanse festival Coachella stond en wonnen ze een Edison Alternative Award. De daaropvolgende jaren volgden tournees met acts als Pixies, Flaming Lips en Miike Snow. Koen runt nu een studio boordevol synthesizers in Amsterdam-Zuid, waar hij heeft samengewerkt met artiesten als s10, Zhu, Flaming Lips, MEROL, Wende, Janne Schra en Maan. Daarnaast is hij ook componist voor film, voor o.a. de Gouden Kalf winnende korte film Shielded.

Recensies

'Gabbers waren we' is een mooie voorstelling, vol nostalgie naar de jaren negentig. De energie die loskomt als het toneel verandert in een hardcorefeest en de spelers hakken, werkt aanstekelijk.

de Volkskrant

Vriendschap in tijden van hardcore in ‘Gabbers waren we’: nooit geweten dat hakken zo mooi kon zijn.

Trouw

Regisseur Olivier Diepenhorst maakte een opzwepende voorstelling over levens die uit elkaar getrokken worden door tijd en sociale afkomst. Stampende vorm en ontroerende inhoud smelten fraai samen.

Het Parool